Επιλογή Eyelands /2 – Υδρόγειος σφαίρα

αφίσα διαγωνισμού μικρότερηΓια άλλη μια χρονιά ξεκινάμε τη δημοσίευση των ιστοριών της  Επιλογής από τον διεθνή διαγωνισμό του eyelands. Πρόκειται για τα διηγήματα που διακρίθηκαν αλλά δεν θα συμπεριληφθούν στην έντυπη έκδοση. Θα δημοσιευθούν στο eyelands, δύο κάθε μήνα, σε μια σειρά ιστοριών που θα κλείσει τον Σεπτέμβριο του 2017 όταν θα ανακοινωθούν πλέον οι διακρίσεις του επόμενου διαγωνισμού.

 Δεύτερο διήγημα που δημοσιεύεται (ακολουθούμε τη σειρά υποβολής των κειμένων) είναι το διήγημα «Υδρόγειος σφαίρα», της Μαρίας Σαββάκη. Μαζί με το βιογραφικό της συγγραφέως δημοσιεύουμε και την σειρά με την οποία θα δημοσιευθούν τα διηγήματα.

eyelands logo

Μαρία Σαββάκη

Η υδρόγειος σφαίρα

Προφανως είναι η γή, δηλαδή ο πλανήτης μας, όμως σέ όλων το μυαλό έρχεται μιά σύνθεση θολή από υδρόγειες σφαίρες της παιδικής καί όχι μόνον ηλικίας, τίς οποίες έτυχε νά έχουμε δεί σέ σπίτια, παιδικές κρεββατοκάμαρες, δικηγορικά γραφεία τού άλλοτε, γραφεία διευθυντών σέ σχολεία, σχολικές τάξεις σε σχολεία της επαρχίας, όπου σκονίζονταν δίπλα στόν Κολοκοτρώνη ή τον Καραισκάκη, καί όλα τά λοιπά αντικείμενα της εγκύκλιας παιδείας, καί αποχρωματιζόταν απ τον ήλιο πού έμπαινε αλύπητα τά πρωινά στίς σχολικές αίθουσες καί κατέκαιε τά παιδικά κεφαλάκια σέ μιά αγαστή συνέργεια μέ την αποστήθιση τών νομών τής Ελλάδος, τών προιόντων τού νομού Ξάνθης τών ποταμών τής Ηλείας καί την εποποιία της Γραβιάς.

Τίς τελευταίες δεκαετίες όλα τα ανωτέρω αποχρωματίστηκαν καί σκονίστηκαν ερήμην των υπευθύνων γιά τά σχολικά προγράμματα, στοιχειώνουν ακόμα τίς σχολικές τάξεις και τον εγκέφαλο των δασκάλων ο οποίος οφείλει να τά συγκρατή ομού μετα τού δείκτη Μπλούμπεργκ, τά δελτία καιρού πού σπαράσσουν τα σαββατοκύριακά τους, τά τηλεοπτικά πάνελ καί τήν Οθωμανική πολιτισμική λαίλαπα. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι η επικαιρότητα πού καταργεί κάθε είδους απόσταση (εκτός κατάτινες από τήν ταξική), σπρώχνει όλο καί βαθύτερα αυτές τίς νησίδες παλαιάς συστηματοποίησης της γνώσης νοτίως τής συνείδησης κι έτσι ο αποχρωματισμός τής υδρογείου όπως την ξέραμε περίπου ολοκληρώνεται.

Ολα αυτά έρχονται στό νού μου μέ αφορμή ένα έργο τέχνης πού είδα στό σπίτι αγαπημένων φίλων, εγκατεστημένο στό κέντρο ενός πελώριου στρογγυλού τραπεζιού, νά στίλβη στό περιορισμένο φώς τού απογεύματος, καί να παριστά μιά υδρόγειο σφαίρα.

Πλησιάζοντας, η ομορφιά καί η στιλπνότητά του ήταν μαγικές, η διάμετρος περί τά  70 εκατοστά τά χρώματα θά τά ζήλευαν ο Μοντριάν καί ο Πικάσσο ο Ρέμπραντ καί ο Μανέ. Καί φυσικά θά αναρωτηθείτε τί γυρεύουν όλοι αυτοί στήν ίδια πρόταση, αλλά θα σας πώ ότι η μεγαλοφυία του έργου αυτού ήταν ότι όταν πλησίασα καί τό κύτταξα από κοντά δέν είδα ηπείρους, ούτε διακριτούς ωκεανούς, οι πόλοι είχαν υγροποιηθεί καί διαχέονταν πρός τίς ερήμους καί έπρεπε να κυττάξης από πολύ κοντά γιά να δής το μπλέ του κοβαλτίου, τό γκρί του Ατλαντικού τό μώβ τής Προβηγκίας ή τό κόκκινο των ηφαιστείων. Ηταν μιά υδρόγειος της σημερινης συνείδησης, τόσο αλλοιώτικη μέ τη μείξη τών χρωμάτων της, αλλά τόσο οδυνηρά ίδια, μέ τις παληές, αποχρωματισμένες απ τον ήλιο καί την ανθρώπινη εμμονή στά ένστικτα καί τή βορά!..

**

βιογραφικό

Η Μαρία Σαββάκη είναι γιατρος, ψυχογλωσσολόγος, σπούδασε στην Ιατρικη Σχολή Αθηνων και το Harvard University.

**

Επόμενα διηγήματα που περιλαμβάνονται στην επιλογή και θα δημοσιευθούν στο eyelands.gr είναι:

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ

Αναστασία Δεουδέ – Tα εξ ανακλάσεως

Γιώργος Βουλγαρίδης – Φιγούρα στο σκοτάδι

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

Αλεξίου Χριστίνα – Λευκή

Δημήτρης Πολίτης – Μια συνηθισμένη μέρα

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη – Πολύχρωμα τέρατα

Φαίη Ιακωβίδου – Πέφτοντας ψηλά

ΜΑΡΤΙΟΣ

Αναστάσιος Μπόγιαρης – Τι χρώμα έχει η αγάπη;

Μάρθα Γαλατοπούλου – Ανθισμένη έρημος

ΑΠΡΙΛΙΟΣ

Άννα Μαρία Κατσαρού – Ηλιοβασιλεματα και ουράνια τόξα

Νίκη Κωνσταντοπούλου – Η παλέτα της Φρόσως

ΜΑΙΟΣ

Σύλβια Λουκά -. Ταξίδι προς το ουράνιο τόξο

Φανή Δούμα – Μια άλλη εκδρομή

ΙΟΥΝΙΟΣ

Γιώργος Τζεβελεκάκης – Έλληνες, του φωτός χρωματοφάγοι…

Αλεξάνδρα Κολιγιώτη –  Χρώματα

ΙΟΥΛΙΟΣ

Άννα Καρακατσάνη – Dream on

Ηλίας Στεργίου – Γαλάζιο

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

Τσιντώμη Ευαγγελία – Όνειρο

Ιγνάτιος Μηλιόρδος – Χρώμα – χρήμα ένα γράμμα διαφορά

 

Η σειρά δημοσίευσης των διηγημάτων ακολουθεί την χρονική σειρά υποβολής τους στο διαγωνισμό.

Advertisements