Συγγραφείς της Άμμου – 3: Αντριάνα Μίνου

Για τρίτη εβδομάδα το eyelands παρουσιάζει κείμενα από τους συγγραφείς των εκδόσεων παράξενες μέρες που συμμετέχουν στο τρίτο φεστιβάλ της άμμου, στα Κουφονήσια, 25 και 26 Αυγούστου. Αυτή τη φορά παρουσιάζουμε ένα αδημοσίευτο κείμενο της Αντριάνας Μίνου αλλά μαζί με αυτό ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει και ένα απόσπασμα από την μουσική παράσταση την οποία συνόδευσε. Το κείμενο είναι από το  Ονειρωρυχείο, το νέο βιβλίο της Αντριάνας Μίνου που θα κυκλοφορήσει στα ελληνικά το φθινόπωρο από τις Παράξενες Μέρες.

**

Το Φεγγάρι Είναι Ηλεκτρικό είναι μια μουσική παράσταση του Θανάση Δεληγιάννη βασισμένη σε κείμενο της Αντριάνας Μίνου από το βιβλίο της, Ονειρωρυχείο. Το eyelands παρουσιάζει για πρώτη φορά το κείμενο μαζί με υλικό από τις παραστάσεις.

the moon is electric

Το έργο The Μoon Ιs Εlectric είναι μια από τις πολλές συνεργασίες μου με τον συνθέτη Θανάση Δεληγιάννη. Πρόκειται για ένα μουσικό έργο μέσα στο οποίο έχει ενσωματωθεί ένα μικρό κείμενο από το βιβλίο μου, Ονειρωρυχείο. Δεν πρόκειται απλώς για ένα μουσικό έργο μέσα στο οποίο περιέχεται κείμενο, ούτε για ένα μίνι θεατρικό έργο με μουσική συνοδεία. Μουσική και κείμενο συνυπάρχουν, αλληλεπιδρούν και αλληλοσυμπληρώνονται, ζωντανεύοντας στη σκηνή τον ήχο και την ατμόσφαιρα που διατρέχει πολλά από τα κείμενα του Ονειρωρυχείου, μια ονειρική κατασκευή, ένα συναρμολογούμενο όνειρο. Σκέφτομαι πως αν πουλούσαν όνειρα στο ΙΚΕΑ, θα έμοιαζαν λιγάκι με αυτό το έργο. Είναι ακόμη μια εικόνα όπου όλα εκκρεμούν, η αφύσικη επιμήκυνση μιας στιγμής πριν να συμβεί κάτι που δε θα μάθουμε ποτέ με σιγουριά.

Το The Μoon Ιs Εlectric το φτιάξαμε κομματιάζοντας το κείμενο σε θραύσματα (βλ. παρακάτω), τα οποία μοιράστηκαν σε καθέναν από τους 5 χαρακτήρες του έργου/μουσικούς του συνόλου. Σημειώνω εδώ πως το Ονειρωρυχείο μπορώ να το περιγράψω ως «θραυσματικό μυθιστόρημα», η υφή του είναι καλειδοσκοπική. Είναι μια σπασμένη εικόνα που ο αναγνώστης καλείται να συναρμολογήσει βάζοντας στη σειρά λέξεις, προτάσεις, σελίδες, χαρακτήρες, ιστορίες. Το κείμενο του The Μoon Ιs Εlectric είναι ένα από αυτά τα μικρά θραύσματα του Ονειρωρυχείου μέσα στα οποία συμπυκνώνεται ένας κόσμος. Ενώ προσπαθούσαμε με το Θανάση να αποφασίσουμε για το πώς ακριβώς θα ήταν πιο εύστοχο να χρησιμοποιηθεί το κείμενο σε αυτό το έργο, παρατήρησα πως όσο πιο μικρά γίνονταν τα θραύσματα στα οποία το τεμάχιζα, αντί να ελαφραίνουν και να ξεγυμνώνονται, τόσο πιο πολύ φαινόταν να πυκνώνει το περιεχόμενό τους, λες και η έλλειψη πληροφορίας και λέξεων πρόσθετε υπονοούμενες πιθανότητες αντί να τις αποκλείει. Αυτό έδωσε ένταση και στο στοιχείο του μυστηρίου της εκκρεμούς στιγμής, που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο κείμενο.

Σε κάθε παράσταση, οι μουσικοί συναρμολογούν τα θραύσματά τους, που αποτελούνται από μουσική, κείμενο και δράσεις, προσπαθώντας να φτιάξουν τη μυστηριώδη εικόνα μιας γυναίκας που ξαπλώνει σε μια μπανιέρα με το ηλεκτρικό φεγγάρι υπό το βλέμμα ενός stalker. Από το έργο μπορεί να παραλειφθεί οποιοδήποτε από αυτά τα θραύσματα ενώ όλα μπορούν να παιχτούν σε οποιονδήποτε συνδυασμό μεταξύ τους, από σόλο εώς ένα έργο για 6 μουσικούς. Όλες οι εκδοχές του έργου στέκουν με το δικό της τρόπο η καθεμιά, δημιουργώντας  τη δική της έλλειψη άρα και τις αντίστοιχες προσδοκίες από τον θεατή. Τα περίπλοκα ενδεχόμενα μιας φαινομενικά απλής εικόνας αποκαλύπτονται, εύθραυστα σαν τις λέξεις που τα ζωντανεύουν. Η αλήθεια αλλάζει μαζί με την οπτική γωνία. Αλλιώς μοιάζει ο κόσμος μέσα από την μπανιέρα, αλλιώς πίσω από το παραβάν, αλλιώς αν είσαι γυναίκα, αλλιώς αν είσαι φεγγάρι, αλλιώς αν είσαι απλώς ένας περαστικός. Αυτό το καλειδοσκόπιο βλεμμάτων χτίζεται με τους ήχους των οργάνων και των φωνών, ένα πλέγμα μέσα στο οποίο ο αναγνώστης του κειμένου βιώνει πια με τις αισθήσεις του τα λόγια που απλώς θα διάβαζε. Μέσα σ’αυτήν τη μουσική εικόνα, οι λέξεις ενσαρκώνονται, μας περικλείουν και μπορούν πια να μας αγγίξουν από την άλλη πλευρά της σελίδας.

Αντριάνα Μίνου 

Το έργο The Μoon is Εlectric παρουσιάστηκε φέτος 6 φορές σε διάφορους χώρους στην Ολλανδία με την υποστήριξη από το Performing Arts Fund NL και το Amsterdam Fund for the Arts. Το κείμενο χρησιμοποιήθηκε σε αγγλική μετάφραση. Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε το κείμενο στην ελληνική και στην αγγλική εκδοχή του και να ακούσετε ένα ηχητικό απόσπασμα από την τελευταία παράσταση του έργου.

Συντελεστές:

Θανάσης Δεληγιάννης, μουσική και σκηνοθεσία
Αντριάνα Μίνου, κείμενο
Bas Wiegers, διεύθυνση
Nora Mulder, πιάνο
Koen Kaptijn, τρομπόνι
Miriam Overlach, άρπα
Anna voor de Wind, Richard Haynes, κλαρινέτο
Roelof Pothuis, σκηνικό και φωτισμοί
Hugo Herrera Tobón, graphic design

The Moon Is Electric premiere 1(φωτογραφία από την παράσταση)

Το αρχικό κείμενο
(το κείμενο κάθε χαρακτήρα σημειώνεται με διαφορετικό χρώμα)

Το φεγγάρι είναι ηλεκτρικό. Βγάζει τα ρούχα της και ετοιμάζεται να μπει στην μπανιέρα μαζί του. Το δέρμα της, μαλακό και διάφανο τρίβεται λιγάκι στις κοφτερές του άκρες καθώς προσπαθεί να βολευτεί. Μια μικρή γρατζουνιά στο μηρό, δεν είναι τίποτα. Ξαπλώνει μες στο νερό, ακουμπά το κεφάλι στο μάρμαρο της μπανιέρας και κλείνει τα μάτια. Το φις του φεγγαριού στην άκρη του καλωδίου, κρέμεται έξω απ’ την μπανιέρα. Κάποιος την κοιτάζει κρυμμένος πίσω από το παραβάν. Κοιτάζει τα τμήματα του δέρματός της που ξεπροβάλλουν στιγμιαία κάτω απ΄το νερό, λαχταριστά εφήμερα μέλη. Κοιτάζει το σβηστό φεγγάρι που είναι ηλεκτρικό και παίρνει το μπάνιο του μαζί της. Κοιτάζει το φις και το καλώδιο που κρέμονται. Κοιτάζει τα κλειστά της μάτια και το ήρεμο στόμα της. Κοιτάζει το νωχελικό της χέρι. Κοιτάζει τη μικρή γρατζουνιά στο μηρό. Κοιτάζει το νερό που κρυώνει αργά. Κοιτάζει το φις και το καλώδιο που κρέμονται. Κοιτάζει και γλείφεται, γλείφει τα χείλια του, γλείφει τα δάκρυά του.

Τα κείμενα του κάθε οργάνου/χαρακτήρα

Bas/Μαέστρος/Αφηγητής

Το φεγγάρι είναι ηλεκτρικό
Το δέρμα της
Ξαπλώνει μες στο νερό, ακουμπά το κεφάλι στο μάρμαρο της μπανιέρας και
Κάποιος την κοιτάζει
Κοιτάζει τα τμήματα του δέρματός της
Κοιτάζει το σβηστό φεγγάρι που είναι ηλεκτρικό
Κοιτάζει το και το που κρέμονται
Κοιτάζει τα της το της
Κοιτάζει το της
Κοιτάζει τη
Κοιτάζει
Κοιτάζει

Nora/Πιάνο/Γυναίκα

Βγάζει τα ρούχα της και ετοιμάζεται να μπει στην μπανιέρα μαζί του
καθώς προσπαθεί να βολευτεί
δεν είναι τίποτα
κλείνει τα μάτια
που ξεπροβάλλουν στιγμιαία κάτω απ΄το νερό,
κλειστά μάτια και ήρεμο στόμα
το νερό που κρυώνει αργά

Koen/Τρομπόνι/Stalker

μαλακό και διάφανο
Μια μικρή γρατζουνιά στο μηρό
κρυμμένος πίσω από το παραβάν
λαχταριστά εφήμερα μέλη
νωχελικό χέρι
μικρή γρατζουνιά στο μηρό

Miriam/Άρπα/Ηλεκτρικό Φεγγάρι

Τρίβεται λιγάκι στις κοφτερές του άκρες
Το φις του φεγγαριού στην άκρη του καλωδίου, κρέμεται έξω απ’την μπανιέρα
και παίρνει το μπάνιο του μαζί της
φις καλώδιο
το φις και το καλώδιο που κρέμονται

Anna+Richard/Κλαρινέτο/Περαστικοί

Κοιτάζει και γλείφεται
γλείφει τα χείλια του
γλείφει τα δάκρυά του

 

Στα Αγγλικά

The moon is electric. The girl takes her clothes off preparing to get in the bathtub with the electric moon. Her skin, soft and transparent, rubs against the moon’s sharp edges a little, as she’s trying to make herself comfortable. Just a tiny scratch on her thigh, it’s nothing. She floats in the water, rests her head on the tiles and shuts her eyes. The moon’s cable is fitted with a plug and the plug is hanging out of the bathtub. Someone’s watching, hiding behind the Byōbu. He’s staring at the parts of her skin that momentarily emerge from the water, deliciously ephemeral limbs. He’s watching the switched-off-electric-moon-taking-a-bath-with-her. He’s watching the hanging plug and cable. He’s watching her shut eyes and peaceful mouth. He’s watching her languid arm. He’s watching the scratch on her thigh. He’s watching the water as it’s slowly cooling down. He’s watching the hanging plug and cable. He’s watching and licking, he’s licking his lips, licking his tears.  

Bas/Conductor/Narrator

The moon is electric.
Her skin,
She floats in the water, rests her head on the tiles and
Someone’s watching
He’s staring at the parts of her skin
He’s watching the switched-off-electric-moon
He’s watching the hanging
He’s watching her
He’s watching her
He’s watching the
He’s watching
He’s watching

Nora/Piano/Woman

The girl takes her clothes off preparing to get in the bathtub with the electric moon
as she’s trying to make herself comfortable
it’s nothing
shuts her eyes
that momentarily emerge from the water
shut eyes and peaceful mouth
the water as it’s slowly cooling down

Koen/Trombone/Stalker

soft and transparent,
Just a tiny scratch on her thigh
hiding behind the Byōbu
deliciously ephemeral limbs
languid arm
scratch on her thigh

Miriam/Harp/Electric Moon

rubs against the moon’s sharp edges a little
The moon’s cable is fitted with a plug and the plug is hanging out of the bathtub
taking-a-bath-with-her
plug and cable
the hanging plug and cable

Anna+Richard/Clarinet/Passersby

He’s watching and licking,
he’s licking his lips,
licking his tears.  

 

Βιογραφικά

Η Αντριάνα Μίνου είναι μουσικός και ζει στο Λονδίνο από το 2004. Έχει εκδώσει τη συλλογή διηγημάτων, Παιδικά Νουάρ με τις εκδόσεις Παράξενες Μέρες, η οποία κυκλοφόρησε σε δεύτερη έκδοση το φθινόπωρο του 2016. Το Ονειρωρυχείο είναι το δεύτερο βιβλίο της, ένα «θραυσματικό μυθιστόρημα», που θα κυκλοφορήσει επίσης από τις Παράξενες Μέρες το φθινόπωρο του 2017. Αποσπάσματα του βιβλίου έχουν ήδη κυκλοφορήσει στα Αγγλικά στο τελευταίο τεύχος του Αμερικανικού περιοδικού FIVE:2:ONE, ενώ το ένα από τα τρία «θραύσματα» του βιβλίου θα εκδοθεί μέσα στο καλοκαίρι από τις Αγγλικές εκδόσεις Verbivoracious Press. Περισσότερα για τις καλλιτεχνικές της δράσεις μπορείτε να βρείτε στο www.andrianaminou.com .

O Θανάσης Δεληγιάννης ζει και εργάζεται στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας από το 2007. To 2014 συνίδρυσε τη διακαλλιτεχνική ομάδα I/O, η οποία επικεντρώνεται στη δημιουργία έργων μουσικού θεάτρου. Συνεργάζεται εντός και εκτός Ευρώπης με μουσικά σύνολα και θεατρικούς οργανισμούς ως συνθέτης, σκηνοθέτης και performer. Είναι καλλιτεχνικός συντονιστής του Composers’ Festival του Conservatorium van Amsterdam και του διαπολιτισμικού μουσικού εργαστηρίου Αtlas Lab, ενώ από το 2016 έχει αναλάβει τον καλλιτεχνικό συντονισμό της ερευνητικής πλατφόρμας μουσικού θεάτρου της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Για τα έτη 2017 και 2018 είναι artist in residence στο φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής Gaudeamus Music Week, στα πλαίσια του προγράμματος Nieuwe Makers των Ολλανδικών κρατικών επιχορηγήσεων Performing Arts Fund NL. www.thanasisdeligiannis.com

 

Advertisements